Johan en Ine
... wat ons bezig houdt, verbaast en blij verrast, wat we doen en misschien ook wat we laten ...
23 juni 2026
Dag 1 & 2 Denemarkenreis 2026 : Duitsland
Toen we, na een goed ontbijt, rond 8u het hotel verlieten, was het 20° en regende het nog steeds een beetje. Gaandeweg klaarde het op en werd het warmer, tot ’s middags zo’n 24°C.
Even voordat we op onze bestemming, een treinstation, aankwamen, stopten we nog om boodschappen te doen en om te tanken... omdat dat op een eiland altijd duurder is...
Vanuit het Duitse Niebüll namen we de trein via de Hindenburgdamm naar Westerland op het Duitse Waddeneiland Sylt. Het was de bedoeling dat we om 12:35 uur vertrokken, maar pas rond 13:00 uur reden we “Der Blaue Autozug” op. We moesten 11 km afleggen. Normaal gezien duurt dat 35 minuten, wij deden er 40 over omdat we onderweg even halt moesten houden. Het was onze eerste keer dat we met de auto een trein op reden: als instructies kregen we mee dat we de motor stil moesten leggen, de handrem op moesten trekken en we in de auto moesten blijven zitten met de gordels aan. We schrokken ons half dood toen bleek dat die instructies ook nog eens, enkel in het Duits, door een microfoon galmde… vlak langs Johan zijn raam, dat we open hadden laten staan omdat het behoorlijk warm werd in de auto tijdens het wachten. Onderweg passeerden ons enkele andere treinen en reden we langs diverse, maar erg vlakke landschappen. Toen we de Hindenburgdamm overgingen, leek het laagwater… De hele tocht was best bijzonder… ook bijzonder was dat we ons, bij de tweede en derde boodschap door de geluidsspreker, zo hard verschoten!
Eens van de trein af, op Sylt, reden we meteen naar het zuiden van het eilandje, naar Hörnum. We moesten inchecken bij onze overnachtingsplek tussen 14 en 16u, waardoor we dit eerst wilden gaan doen alvorens iets anders. Toen Johan ons, om 14:15 uur, via een elektronische check-in, wilde aanmelden, bleek dat onze caravan nog niet klaar was… Pvdkke, waren we speciaal… enfin, we besloten niet meer veel te ver van Hörnum te gaan omdat wij wel nog op tijd (dus voor 16u) wilden zijn.
We reden daarom iets terug naar het noorden, naar Rantum. We hadden er vooraf een wandeling gevonden die ons door de duinen zou leiden. Tijdens een korte wandeling van zo’n drie kilometers, bij een fijn windje en 24°, wandelden we door de mooi begroeide duinen, piepten we even hoe het strand en de zee er uitzag en wandelden we het laatste stuk lang de typische woningen van het dorp: witte of rode woningen met veel ronde bogen en een groot rieten dak… niet voor armoedezaaiers… maar dat is dit hele waddeneiland niet!
Toen we terug aan die self-check-in waren rond iets voor 16u, konden we wel naar binnen. We hadden een bijna-volledig uitgeruste caravan met voortent tussen de duinen gehuurd voor één nacht. Er was een keukentje geïnstalleerd in de voortent, in zowel de tent als caravan was er een eethoek en in de caravan waren een 2-persoonsbed en een stapelbed. Er was een toilet en een wastafeltje… dus als we wilden douchen, moesten we naar het sanitairblok. We konden wel niet dichtbij de caravan parkeren, gelukkig konden we wel tot bijna aan de caravan rijden om alles uit te laden… en dat was veel omdat we zelf voor het eten zorgden, maar ook voor het beddengoed ed.
Nadat we alles een plek hadden gegeven, sloten we de caravan weer af en wandelden we naar het dorpje waar de camping in lag, Hörnum. In het dorpje was weinig te zien. Aan de haven lagen wat horecazaakjes… ideaal voor Ine om nog een laat-tussendoortje te nemen en voor Johan om een biertje te drinken. Hierna wandelden we van de haven weg, langs het strand. Hörnum heeft veel strand. Het vormt namelijk de meest zuidelijke punt van het smalle eiland. Net zoals we in Rantum gezien hadden, kan je er op verschillende plekken op het strand typische tweepersoons rieten, strandzitjes huren.
Een gedeelte van het strand- en duinengebied is afgesloten omdat het natuurgebied is. We dachten via de duinen terug naar onze camping te wandelden, maar dat ging blijkbaar enkel vanop het strand… en in losse zand gaan wandelen, hadden we geen zin, dus moesten we op een gegeven moment via een voet-fietspad terugwandelen… maar ook hier bleek dat Sylt een mooi eilandje is! Onze tweede wandeling bleek achteraf zo’n 5,5 km lang. Terug op de camping was het tijd om te koken, de afwas te doen en foto’s uit te zoeken.
19 juni 2026
Vandaag: werken... en vertrekken
18 juni 2026
17 juni 2026
Weer
Wij zullen hoogstwaarschijnlijk fijne wandeltemperaturen van net boven 20° krijgen! Dat zal dan een groot verschil zijn met onze junivakantie van 2017... toen hadden we veel regen.
16 juni 2026
15 juni 2026
14 weken tot...
Stijging: 4.430 meter
Daling: 5.230 meter
Dag-tot-dag afstand op een 8-daagse beklimming
Dag 1: 8,5 kilometer
Dag 2: 6,4 kilometer
Dag 3: 6,5 kilometer
Dag 4: 9,6 kilometer
Dag 5: 4,5 kilometer
Dag 6: 3,5 kilometer
Dag 7: 16,6 kilometer (met de tocht naar de top erbij en afdaling)
Dag 8: 8,7 kilometer
14 juni 2026
13 juni 2026
Cardiologie
12 juni 2026
11 juni 2026
100 dagen
10 juni 2026
09 juni 2026
08 juni 2026
Huisnummers
Dat het gebruik van huisnummers, en zelfs straatnamen, niet overal ingeburgerd is, merkten we al tijdens onze reis door Ghana, in 2003. Als we naar een straat vroegen, werden we alle kanten uitgestuurd omdat de mensen ons niet wilden bruuskeren, maar het eigenlijk gewoonweg niet wisten. Vroegen we dan bijvoorbeeld naar een bepaald gebouw, museum of andere bezienswaardigheid, werden we steevast wél naar de juiste locatie gestuurd. Straatnamen en huisnummers werden in Ghana wel gebruikt, door instanties, maar niet door de gewone mensen. In reisgidsen wordt dan netjes het adres geschreven, maar eigenlijk heb je daar zelf weinig aan... tenzij ze er een kaartje bijzetten en je zelf op zoek gaat... maar dan moet het kaartje natuurlijk wel juist zijn... wat bijvoorbeeld in Ghana niet het geval was... en je het alsnog moest vragen...
Oké, 2003 is al lang geleden, maar in vele landen hebben mensen, ook nu nog, bij het postkantoor wel een postbusje, maar komt er geen postbode langs om de post bij hun woonplek in een brievenbus te droppen... in feite is dat een luxe waar wij gebruik van maken... voorlopig dan toch nog...Dus het gebruik van huisnummers is nog steeds niet overal alledaags... Op HistoriaNet lazen we waar huisnummers eigenlijk vandaan komen:
07 juni 2026
EU?
- IJslanders zijn sterk op de VS gericht, maar met Trump als president lopen ze ook helemaal niet hoog op.
- Als gevolg van de Verdragen van Schengen is het vrije verkeer van personen in de EU al mogelijk.
- Tot de EU toetreden voor de economische voordelen, hoeft eigenlijk niet. IJsland zit immers al jaren in de 'Europese Vrijhandelsassociatie' (= EVA) dat het EER-akkoord met de Europese Unie afsloot. Hierdoor kunnen de EVA-landen deel uitmaken van de Europese markt zonder lid van de EU te hoeven zijn...
- het verlies van de zelfbeschikking over natuurlijke bronnen. Vooral de zeer rijke visgronden staan in het geding vanwege het 'Gemeenschappelijk Visserijbeleid' van de Unie.
- Tegenstanders vinden ook dat het EER-lidmaatschap de meeste voordelen van een volwaardig EU-lidmaatschap met zich meebrengt, zonder de kosten.
- Tegenzin om een deel van IJslands onafhankelijkheid aan een supranationale organisatie over te dragen is een andere bron van euroscepsis, zoals die in sommige EU-landen zelf ook speelt.





