23 juni 2026

Dag 1 & 2 Denemarkenreis 2026 : Duitsland

Vrijdag 19 juni '26 rond 17:40 uur reden we thuis weg, richting Duitsland. Onderweg stopten we nog voor avondeten. Op de hitte na, verliep alles goed. Toen we thuis wegreden, bij 33°C, was al duidelijk dat een onweer daar niet lang zou uitblijven. In Duitsland bleef de lucht blauw en rustig, maar was het om 22u nog steeds 28°C! Iets na tienen kwamen we aan in het hotel dat we in Bremen, dicht bij de snelweg, geboekt hadden. Buiten gaan slapen, deden we niks in Bremen. Het ging al snel waaien en het koelde snel af, wat slapen mogelijk maakte! Het duurde tot rond half 7, zaterdagochtend, dat het pas flink begon te regenen.

Toen we, na een goed ontbijt, rond 8u het hotel verlieten, was het 20° en regende het nog steeds een beetje. Gaandeweg klaarde het op en werd het warmer, tot ’s middags zo’n 24°C.

Even voordat we op onze bestemming, een treinstation, aankwamen, stopten we nog om boodschappen te doen en om te tanken... omdat dat op een eiland altijd duurder is...

Vanuit het Duitse Niebüll namen we de trein via de Hindenburgdamm naar Westerland op het Duitse Waddeneiland Sylt. Het was de bedoeling dat we om 12:35 uur vertrokken, maar pas rond 13:00 uur reden we “Der Blaue Autozug” op. We moesten 11 km afleggen. Normaal gezien duurt dat 35 minuten, wij deden er 40 over omdat we onderweg even halt moesten houden. Het was onze eerste keer dat we met de auto een trein op reden: als instructies kregen we mee dat we de motor stil moesten leggen, de handrem op moesten trekken en we in de auto moesten blijven zitten met de gordels aan. We schrokken ons half dood toen bleek dat die instructies ook nog eens, enkel in het Duits, door een microfoon galmde… vlak langs Johan zijn raam, dat we open hadden laten staan omdat het behoorlijk warm werd in de auto tijdens het wachten. Onderweg passeerden ons enkele andere treinen en reden we langs diverse, maar erg vlakke landschappen. Toen we de Hindenburgdamm overgingen, leek het laagwater… De hele tocht was best bijzonder… ook bijzonder was dat we ons, bij de tweede en derde boodschap door de geluidsspreker, zo hard verschoten!

Eens van de trein af, op Sylt, reden we meteen naar het zuiden van het eilandje, naar Hörnum. We moesten inchecken bij onze overnachtingsplek tussen 14 en 16u, waardoor we dit eerst wilden gaan doen alvorens iets anders. Toen Johan ons, om 14:15 uur, via een elektronische check-in, wilde aanmelden, bleek dat onze caravan nog niet klaar was… Pvdkke, waren we speciaal… enfin, we besloten niet meer veel te ver van Hörnum te gaan omdat wij wel nog op tijd (dus voor 16u) wilden zijn.

We reden daarom iets terug naar het noorden, naar Rantum. We hadden er vooraf een wandeling gevonden die ons door de duinen zou leiden. Tijdens een korte wandeling van zo’n drie kilometers, bij een fijn windje en 24°, wandelden we door de mooi begroeide duinen, piepten we even hoe het strand en de zee er uitzag en wandelden we het laatste stuk lang de typische woningen van het dorp: witte of rode woningen met veel ronde bogen en een groot rieten dak… niet voor armoedezaaiers… maar dat is dit hele waddeneiland niet!

Toen we terug aan die self-check-in waren rond iets voor 16u, konden we wel naar binnen. We hadden een bijna-volledig uitgeruste caravan met voortent tussen de duinen gehuurd voor één nacht. Er was een keukentje geïnstalleerd in de voortent, in zowel de tent als caravan was er een eethoek en in de caravan waren een 2-persoonsbed en een stapelbed. Er was een toilet en een wastafeltje… dus als we wilden douchen, moesten we naar het sanitairblok. We konden wel niet dichtbij de caravan parkeren, gelukkig konden we wel tot bijna aan de caravan rijden om alles uit te laden… en dat was veel omdat we zelf voor het eten zorgden, maar ook voor het beddengoed ed.

Nadat we alles een plek hadden gegeven, sloten we de caravan weer af en wandelden we naar het dorpje waar de camping in lag, Hörnum. In het dorpje was weinig te zien. Aan de haven lagen wat horecazaakjes… ideaal voor Ine om nog een laat-tussendoortje te nemen en voor Johan om een biertje te drinken. Hierna wandelden we van de haven weg, langs het strand. Hörnum heeft veel strand. Het vormt namelijk de meest zuidelijke punt van het smalle eiland. Net zoals we in Rantum gezien hadden, kan je er op verschillende plekken op het strand typische tweepersoons rieten, strandzitjes huren.

Een gedeelte van het strand- en duinengebied is afgesloten omdat het natuurgebied is. We dachten via de duinen terug naar onze camping te wandelden, maar dat ging blijkbaar enkel vanop het strand… en in losse zand gaan wandelen, hadden we geen zin, dus moesten we op een gegeven moment via een voet-fietspad terugwandelen… maar ook hier bleek dat Sylt een mooi eilandje is! Onze tweede wandeling bleek achteraf zo’n 5,5 km lang. Terug op de camping was het tijd om te koken, de afwas te doen en foto’s uit te zoeken.

19 juni 2026

Vandaag: werken... en vertrekken





Vandaag gaan we nog allebei werken en nadien start onze "junivakantie"... en meteen ook onze 10-daagse "junireis".

Vanavond rijden we, met de Kangoo, van thuis tot aan een hotel bij het Noord-Duitse Bremen... om te slapen en om dan morgenvroeg fris richting ons eerste (van twee) waddeneiland van onze reis, Sylt, te vertrekken.

17 juni 2026

Weer

Terwijl deze week de temperaturen hier oplopen en ook volgende week waarschijnlijk nog vlotjes over 25°C gaan, gaan wij het veel aangenamer hebben op de eilanden Sylt, Rømø en Fyn

Wij zullen hoogstwaarschijnlijk fijne wandeltemperaturen van net boven 20° krijgen! Dat zal dan een groot verschil zijn met onze junivakantie van 2017... toen hadden we veel regen.

weersvoorspellingen

 
   
 

15 juni 2026

14 weken tot...

Over precies 14 weken, op maandag 21 september '26, start Johan zijn klim op de Kilimanjaro. Hij wandelt de "Lemosho Route". Dit zou de mooiste zijn. Deze route duurt een dag langer dan de andere, en zorgt er zo ook voor dat wennen aan de hoogte wat langer kan. Voor die hoogte kan je niet trainen. Maar dat betekent niet dat Johan geen voorzorgen kan nemen. Hij heeft ondertussen de medicatie voor hoogteziekte, een vochtafdrijver, al in huis.

Hieronder zie je een filmpje van een kerel die de Lemosho Route wandelde... en zie je ook hoe divers de omgeving is waar Johan in zal gaan wandelen.


Totale afstand Lemosho Route: 64,1 kilometer
Stijging: 4.430 meter
Daling: 5.230 meter 
Hoogte Kilimanjaro: 5895 m

Dag-tot-dag afstand op een 8-daagse beklimming
Dag 1: 8,5 kilometer
Dag 2: 6,4 kilometer
Dag 3: 6,5 kilometer
Dag 4: 9,6 kilometer
Dag 5: 4,5 kilometer
Dag 6: 3,5 kilometer
Dag 7: 16,6 kilometer (met de tocht naar de top erbij en afdaling)
Dag 8: 8,7 kilometer

13 juni 2026

Cardiologie


Afgelopen woensdag bezocht Johan een cardioloog. Nadat hij een fietstest deed en een echocardio kreeg, besloot de cardioloog dat Johan geen cardiale problemen heeft... het zo ziek worden tijdens de Jurassic Coast Ultra Challenge (blogbericht) lag dus daar niet aan. Eind juli heeft Johan wel ook nog een afspraak staan voor een CT-scan van het hart en de vaten daarop en -rond. De cardioloog verwacht hier eigenlijk niks slechts op te vinden, maar wil voor de zekerheid, vernauwingen van de bloedvaten rondom het hart uitsluiten...

...maar in feite kan Johan met een gerust en gezond hart in september de Kilimanjaro beklimmen!

11 juni 2026

100 dagen

Het is 11 juni '26. 
Dat is precies 100 dagen verwijderd van 19 september... 
en dat betekent dat we over 100 dagen naar Tanzania zullen reizen!


maar véél sneller zullen we nog in Duitsland, Denemarken, wat plekjes in Vlaanderen en in Londen terecht komen!

08 juni 2026

Huisnummers

Dat het gebruik van huisnummers, en zelfs straatnamen, niet overal ingeburgerd is, merkten we al tijdens onze reis door Ghana, in 2003. Als we naar een straat vroegen, werden we alle kanten uitgestuurd omdat de mensen ons niet wilden bruuskeren, maar het eigenlijk gewoonweg niet wisten. Vroegen we dan bijvoorbeeld naar een bepaald gebouw, museum of andere bezienswaardigheid, werden we steevast wél naar de juiste locatie gestuurd. Straatnamen en huisnummers werden in Ghana wel gebruikt, door instanties, maar niet door de gewone mensen. In reisgidsen wordt dan netjes het adres geschreven, maar eigenlijk heb je daar zelf weinig aan... tenzij ze er een kaartje bijzetten en je zelf op zoek gaat... maar dan moet het kaartje natuurlijk wel juist zijn... wat bijvoorbeeld in Ghana niet het geval was... en je het alsnog moest vragen...

Oké, 2003 is al lang geleden, maar in vele landen hebben mensen, ook nu nog, bij het postkantoor wel een postbusje, maar komt er geen postbode langs om de post bij hun woonplek in een brievenbus te droppen... in feite is dat een luxe waar wij gebruik van maken... voorlopig dan toch nog...

Dus het gebruik van huisnummers is nog steeds niet overal alledaags... Op HistoriaNet lazen we waar huisnummers eigenlijk vandaan komen:

In de 18e eeuw kwamen overal in Europa huisnummers op – niet voor de postbode, maar voor de generaal. De eerste huisnummers waren, begin 18e eeuw, voor het bijhouden van waar slaapplaatsen voor soldaten waren in steden. Dit vergemakkelijkte het huisvesten en mobiliseren van soldaten.
Huisnummers bleken echter al snel ook effectief te zijn voor belastinginning en volkstellingen. Eerst werden huisnummers gebruikelijk in alle grote(re) steden. Tegen het einde van de 18e eeuw werden ze, in Europa, gebruikelijk over heel het grondgebied, ook op het platteland.

Toch weer een leuk weetje, niet?

07 juni 2026

EU?

Al in 2009 heeft IJsland het lidmaatschap van de Europese Unie aangevraagd. Maar in 2015 heeft het alles onhold gezet. Vorig jaar heeft het parlement van IJsland, met een grote meerderheid, goedkeuring verleend aan een referendum over lidmaatschap van de Europese Unie. Op 29 augustus '26 kunnen de IJslanders hierover gaan stemmen.

...maar of dat betekent dat IJsland binnen een aantal jaren lid wordt van de EU is, volgens ons, nog maar de vraag... We zijn er namelijk helemaal niet zeker van dat de IJslanders lid willen worden van de EU:
  • IJslanders zijn sterk op de VS gericht, maar met Trump als president lopen ze ook helemaal niet hoog op. 
  • Als gevolg van de Verdragen van Schengen is het vrije verkeer van personen in de EU al mogelijk.
  • Tot de EU toetreden voor de economische voordelen, hoeft eigenlijk niet. IJsland zit immers al jaren in de 'Europese Vrijhandelsassociatie' (= EVA) dat het EER-akkoord met de Europese Unie afsloot. Hierdoor kunnen de EVA-landen deel uitmaken van de Europese markt zonder lid van de EU te hoeven zijn...
Dus wat zou het hen opleveren (volgens voorstanders in IJsland zelf)?
Voorstanders van EU-lidmaatschap hanteren vooral economische argumenten. Zij zien de euro als een oplossing voor de zeer sterke wisselkoersschommelingen van de IJslandse kroon, wat bijvoorbeeld een probleem vormt voor veel exporterende bedrijven. Veel voorstanders zien de sterke euro als oplossing voor de gevolgen van de IJslandse kredietcrisis, of om een volgende crisis te voorkomen. 

De belangrijkste argumenten voor IJsland om niet toe te treden, zijn... 
  • het verlies van de zelfbeschikking over natuurlijke bronnen. Vooral de zeer rijke visgronden staan in het geding vanwege het 'Gemeenschappelijk Visserijbeleid' van de Unie. 
  • Tegenstanders vinden ook dat het EER-lidmaatschap de meeste voordelen van een volwaardig EU-lidmaatschap met zich meebrengt, zonder de kosten. 
  • Tegenzin om een deel van IJslands onafhankelijkheid aan een supranationale organisatie over te dragen is een andere bron van euroscepsis, zoals die in sommige EU-landen zelf ook speelt.
We gaan het zien...