05 oktober 2021

Dag 9: Gradara - Urbino - Assisi

Zaterdag 11 september 2021

Nadat we alles afgebroken en opgeborgen hadden, verlieten we de camping in Fiorenzuola di Focara en reden we landinwaarts, weg van de Adriatische Zee.

Na een kwartiertje waren we al op onze eerste bestemming, Gradara. Dit kleine stadje heeft zijn historisch centrum nog volledig binnen de oorspronkelijke stadsmuren liggen. We liepen er eerst helemaal door en besloten toen te betalen om de stadsmuren op te gaan (foto links). Dat was een goed idee! We kregen een mooi beeld van het stadje, wat je in de straatjes toch niet echt helemaal kunt hebben. De citadel bezochten we niet omdat we al heel veel van dergelijke citadellen bezocht hebben. Nadat we onze koffies op hadden, liepen we terug naar de auto... en toen zagen we dat Gradara blijkbaar een héél toeristische bestemming is! Wat een volk! Gelukkig waren we er vroeg!

We reden verder de Marche in, de regio die blijkbaar in het Nederlands "De Marken" heet. De tweede bestemming van de dag was Urbino

Urbino was blijkbaar een van de belangrijkste centra van de Italiaanse Renaissance... en het was opnieuw een ommuurde stad... maar véél groter dan Gradara. Om meteen in het hart van de stad te geraken, namen we van aan de parkeerplaats (vlak buiten de stadsmuren) voor vier etages een lift en klommen toen stijl omhoog langs Palazzo Ducale tot aan de Kathedraal van Urbino en de andere prachtige, grootse gebouwen op het Piazza Duca Federico.

Johan had een stadskaartje meegenomen uit het infokantoor, waar de lift was, en zo stippelden we, op goed geluk, een route uit. We hadden geen zin in musea- of kerkbezoeken, maar wilden gewoon wat rondwandelen en op ontdekking gaan in deze mooie Middeleeuwse stad.
We lunchten op een erg gezellig terras, ook tussen de prachtige, historische gevels en wandelden dan naar het hoogste punt van de stad. De burcht die helemaal bovenop de heuvel stond, stelde weinig voor, maar de locatie rondom de burcht gaf een fenominaal zicht op een groot gedeelte van de stad... ideaal voor een selfie (foto rechts).

Een kleine twee uur verder, vlak bij de stad Assisi, kwamen we aan op onze eindbestemming van de dag, Green Village Assisi Camping & Hotel. We bouwden rustig de tent op, maakten onze slaapkamer klaar en deden het verder rustig aan en genoten van het aangename temperatuurtje. Voor het avondeten wilden we gaan eten in het restaurant van de camping/hotel, maar daar was alles volboekt... en met de auto naar Assisi rijden om daar een restaurantje te zoeken, kon niet... de slaapkamer was immers al volledig in gereedheid gebracht... Johan kon dus toch geen avondje vrij nemen als campingkok...