05 oktober 2020

Freudenberg & ...wandelen

Op zaterdag 19 september jl. hadden we een stadsbezoek en een wandeling op de planning staan. We reden naar het dorpje "Freudenberg". Dat was best een stukje rijden, namelijk 1 uur 45 minuten / een dikke 100 km vanuit de camping, maar het was een erg mooie route... en naar Freudenberg wilden we persé gaan omdat er nog veel authentieke vakwerkhuizen bij elkaar staan. In andere dorpen zie je ze ook nog vaak, maar niet met zo veel en zeker niet allemaal bij elkaar.

In het dorpje kwamen we er achter dat er nog een volledig wijkje, een straat of vijf à zes, met vakwerkhuizen ligt: heel erg mooi! Wel erg jammer dat er zo veel auto's in de straatjes konden parkeren... en wat héél erg spijtig was, was dat de heuvel van waarop het wijkje goed en erg mooi te zien en fotograferen is, afgesloten was! De trappen en het parkje op de heuvel werden er heraangelegd... een héél mooie foto van verschillende van de huisjes samen hebben we dus niet echt kunnen maken... We zullen het met foto's van ín de straatjes moeten doen (foto 1)... tja...

Na het stadsbezoek en de lunch reden we naar Gleierbrück (Lennestadt), al wat terug in de richting van Brilon, om te gaan wandelen. Wandeling 19 uit het Rotherwandelboekje "Sauerland", een wandeling van 7,6 km en een hoogteverschil van 320 meter, gingen we doen. De wandeling bestond eigenlijk uit twee delen: eerst steigen en dan dalen...

Voor Ine blijft "klimmen" altijd moeilijk, ookal had ze al zoveel gewandeld en "geklommen" de dagen voordien, nog was het voor haar serieus zweten en afzien... maar ja, dan kom je nog eens ergens... zoals ook tijdens deze wandeling.

Het thema van onze wandelingen tijdens deze reis door Midden-Duitsland lijkt wel "stenen" te zijn. Déze wandeling voldeed hier ook aan!

Nadat we langs, op en over vele bemoste stenen waren geklauterd (foto 2) kwamen we bij de "Rinsley felsen" (foto 3)... en natuurlijk moesten we daar ook even bovenop gaan staan. Het uitzicht viel wel een beetje tegen.

De Rinsley felsen zijn een rotsformatie van tufsteen. Ze zijn 15 à 20 meter hoog.
De andere rotsformaties die we voordien, in de Harz en de Sächsische Schweiz, beklommen en zagen waren van, het veel zachtere, zandsteen. Zowel deze gebergten als deze rotsformaties waren veel hoger dan deze Rinsley felsen in het Rothaargebergte.

Van aan deze rotsformatie moesten we nog een stukje verder klimmen tot op de "Hoher Lehnberg" (668,8 m boven de zeespiegel)... en vanaf toen waren we de route "kwijt". Gelukkig staan er kaartjes bij de wandelingen in de Rothergidsen, dus loodste Johan ons, weliswaar langs andere paden, ook naar beneden en weer naar het beginpunt van de wandeling... en dat zelfs met hetzelfde aantal kilometers!

Na de wandeling was het weer een uurtje rijden tot we op de camping waren... en waar weer het hele 'riedeltje' van koken, afwassen en "pakketjes" voor het douchen en aankleden 's anderendaags maken enz. startte...