We startten opnieuw met een nieuwe Banksy… maar toen we op de locatie waar die zou moeten staan aankwamen, vonden we niks… Na snel wat googlen, ontdekten we dat ze de politiecabine met de piranha’s op de ramen, verplaatst hadden. Omdat deze veel volk trok, maar vlak naast de weg stond in een erg druk stadsgedeelte, werd dit te gevaarlijk bevonden… en werd de cabine verhuisd… en op de grote binnenplaats van de Guildhall Yard gezet… helaas ónder een soort kapelletje :-(
Onze volgende “bestemming” lag ook in ‘The City’. Zoals ieder jaar wandelen we langs de kunstwerken van “Sculptures in the city”. Enfin, aangezien het niet ieder jaar meer nieuwe werken zijn, slaan we er de afgelopen jaren steeds wat over. Dit jaar wilden we er vijf van de zeventien zien.
Vooral nummer 13, “Kissing gate”, wilden we zien. Een typisch houten hek dat je tijdens wandelingen tegenkomt in het stadscentrum van Londen zetten als kunstwerk, vonden we wel grappig… en past bij ons… zelfs in Londen wandelen we wat af!
En zoals bij alle kunstwerken, is het nodig om te lezen wat de kunstenaar er mee bedoelt om het vervolgens nog niet steeds te begrijpen :-)
Na de “sculptures in the city” stapten we verder de oude wijk Spitalfields in.
Op de binnenplaats van een oude brouwerij, dat nu omgevormd is tot terrassen van de foodtrucks die er staan, Elly’s Yard, zochten we nog even naar de roze auto van Banksy, een Triumph GT6. We wisten dat die er ooit stond, maar dachten dat deze ondertussen weggenomen was… maar dat bleek niet zo te zijn! De Banksy staat er nog steeds… al is hij weggestopt achter de reclameborden van de foodtrucks.
Dan stapten we Brick Lane op: de straat vol Indiase restaurants, tweedehands kledingwinkels en streetart waar Ine zo goed als iedere trip naar Londen heen gaat. Deze keer moesten we er zéker heen: de drie slingerende apen uit de nieuwe werken van Banksy staan er op een spoorbrug boven Brick Lane.
Verder keken we ook nog op enkele plaatsen naar nieuwe streetartwerken.
Verder keken we ook nog op enkele plaatsen naar nieuwe streetartwerken.
We dronken een koffie in de Rough Trade, de platenzaak waar Johan nadien nog wat tussen de platen ging neuzen… bleek Youri ook in die winkel te zijn!
We lazen daar, op de website vrtNWS, dat de Eurostar ‘s ochtends een ongeval had en dat dit voor hinder zorgde. Voor het geval er wijzigingen of zo waren, besloten we een uurtje eerder dan voorzien onze bagage al op te halen in ons hotel.
Ondertussen was ons duidelijk dat de trein vóór en ná ons geannuleerd werd. We hadden daarom, in de sowieso veel te kleine vertrekhal van Londen St. Pancras, veel drukte en chaos verwacht. Het feit dat e een uurtje eerder waren dan anders maakte dat we een zitplekje hadden, maar verder leek het er zelfs minder druk en chaotischer dan anders!
Onze trein, die van 15:04 uur, vertrok verder gewoon stipt op tijd! Hij zat wel he-le-maal vol doordat er ook passagiers van de geannuleerde treinen opzaten.
Dit maakte verder dat het uitstappen van passagiers uit Londen in Rijsel iets langer duurde en dat er veel meer reizigers in Rijsel instapten voor hun trip naar Brussel…
maar uiteindelijk kwamen we gewoon op het geplande uur aan in Brussel-Zuid… we droomden al bijna van opnieuw een gratis treinbiljet… wat je van Eurostar al krijgt na één uur vertraging… we zullen ons biljet naar Londen voor Pasen 2025 dus zelf moeten betalen ;-) maar fijn natuurlijk wel dat we geen vertraging hadden! We moeten woensdag allebei weer aan het werk, dus op tijd naar bed is dan wel fijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten