21 oktober 2021

Dag 17 : 19 jaar

Op maandag 20 september '21 waren we 19 jaar getrouwd. We zaten in de buurt van Turijn op camping Bella Torino. Toch hadden we besloten om niet naar Turijn te gaan, maar weer wat meer van de streek, ten oosten van Turijn, te ontdekken... een stadsbezoek van Turijn kunnen we nog altijd eens gaan doen.

We startten onze tocht die dag in Rivoli. Dit bleek best een grote stad te zijn. Wij gingen echter enkel naar de 'castello'. Hiervan werden de eerste delen in de 9e-10e eeuw gebouwd. In de daarop volgende eeuwen werd er steeds bijgebouwd en herbouwd. In WOII werd er veel van de gebouwen verwoest. Nadien startte de heropbouw maar moest die stopgezet worden wegens geldgebrek. Sinds 1984 is het kasteel een museum... voor moderne/hedendaagse kunsten, het belangrijkste van Italië.
Het kasteel met verschillende paleizen is ondertussen in verschillende stijlen heropgebouwd... spijtig genoeg werd ook gekozen om het op bepaalde gedeeltes op een moderne manier te renoveren, waardoor een gedeelte niet eens meer lijkt alsof het ooit onderdeel van het kasteel was... Enkel een mooie gevel met terracotta tegels maakte het wel al een kort bezoekje waard.

Een volgende korte stopplaats was bij de Sant'Antonio di Ranverso abbazia (foto 1). Van deze abdij (12-15e eeuw) met bijzondere kleuren en bouwstijl is enkel nog de kerk en een gedeelte van een gevel overgebleven. De abdij lag/ligt op de pelgrimsroute Via Francigena, een oude pelgrimsweg tussen Rome en Canterbury. Het was een hulppost voor pelgrims en een ziekenhuis voor patiënten met "sint-antoniusvuur" (gordelroos/zona).

In het dorpje Avigliana parkeerden we en liepen we wat langer rond dan bij onze voorgaande twee bezoekjes. Het middeleeuws dorpje had verschillende mooie, typische gebouwen en straatjes (foto 2), een mooi stadsplein en op een heuvel, net buiten het dorp, stonden ruïnes van een tiende eeuws kasteel... een mooi uitzicht om een terrasje te doen!

Onderweg naar onze volgende bestemming passeerden we twee, van oorsprong, gletsjermeren. De route naar onze volgende bestemming was sowieso wel mooi: mooi omwille van het zicht op bergdal Valle di Susa, maar vooral het zicht op die volgende bestemming: de groteske Sacra di San Michele (foto 4) op de berg Monte Pirchiriano, die we al heel de ochtend zagen pronken op die heuveltop.

Aan de bouw van de Abdij van Sint Michael begon men iets voor het jaar 1000. De abdij bevindt zich ook op die Via Francigena, maar ook op een pelgrimsroute tussen de Mont Saint-Michel in Frankrijk en de Monte Sant'Angelo in Zuid-Italië. De abdij werd gewijd aan de ritus van de aartsengel Michaël. Tot daar de christelijke informatie.
In het weekend is het pokkedruk aan de abdij. De berg is dan éénrichtingsverkeer en heeft al van vrij laag parkeermogelijkheden en wandelwegen naar de abdij/top. Op maandag was het gelukkig rustig.

Alhoewel we het die ochtend al aangenaam warm hadden gehad, moesten we voor deze abdij toch allebei een truitje aandoen: er stond een fris windje op die heuvel... en het aantal wolken leek ook toe te nemen.

We hadden in de dagen voordien in Italië geen enkel museum, kerk of wat dan ook bezocht. We hadden daar niet echt zin in gehad en hadden steeds het idee dat het meer zou zijn van wat we wel al eens gezien hadden. Déze abdij besloten we wél te bezoeken... en dat was de moeite, hoor: in het marmer-beeldhouwwerk en houtsnijwerk waren mooie details uitgewerkt.
Het uitzicht van op de abdij en van aan de resterende ruïnes op de vallei van Susa was ook erg mooi. Na ons bezoek aan de abdij aten we nog een panini aan de voet ervan.

We brachten dus al bijna de hele dag in de vallei van de Susa... en dus was een bezoek aan het stadje Susa ook niet zo vreemd om de dag af te sluiten. In het stadje was niet zo heel veel te zien, maar we slenterden er wat rond, dronken koffie en aten iets lekkers.

's Avonds was onze allerlaatste avond van deze vakantie op een camping... én de laatste avond in Italië. Het enige verschil met een andere "laatste avond op een camping" was dat Ine het "Passenger Locator Form" om onze terugkomst naar België aan te kondigen, digitaal invulde voor Johan en zichzelf en ze vulde de COVID-papieren die nodig waren om bij je te hebben in Frankrijk in... Verder deden we hetzelfde wat we iedere laatste avond op een bepaalde camping deden: het bed openklappen, koken, afwassen, de gordijntjes hangen, kleren voor 's anderendaags klaarleggen, alvast wat spullen opruimen, foto's uitzoeken, lezen, sudoku's...