22 oktober 2019

Wandelen rond Lake Louise

Zaterdag 21 september jl. hoefden we geen, ondertussen al gebruikelijke, opruim te doen om te vertrekken met de mobilhome/camper. We bleven immers nog een nacht op de camping in Lake Louise, Lake Louise Trailer Campground, staan en gingen niet rijden met de mobilhome die dag. We namen namelijk het openbaar vervoer naar onze bestemming: Lake Louise... ja, een beetje verwarrend: "Lake Louise" is een gemeente (info) én is een groot meer (info). Wij gingen naar het meer (foto linksboven).

We hadden een flinke wandeling gepland: van Lake Louise naar Lake Agnes, verder naar "Plain of six glaciers" (vlakte van zes gletsjers) en terug naar Lake Louise. Op de oorspronkelijke planning stond ook nog de "Big Beehive" (Grote bijenkorf), maar doordat we aan Lake Louise het verkeerde pad namen, kwamen we daar niet... maar dat was niet erg: de wandeling was zo mooi en lang genoeg én Johan sukkelde met zijn knie...

Het enkel maar stijgende wandelpad naar 'Lake Agnes' (foto rechtsboven) werd druk bewandeld. De route was ook niet zo ver, namelijk 3,5 km. Het hoogteverschil was 385 meter, dus geen "flauwe" klim. Van aan het ene tot aan het andere meer liepen we steeds tussen de dennen en hadden we zo goed als geen uitzicht op de regio. Alvorens aan Lake Agnes aan te komen, kwamen we ook nog voorbij het kleine "Mirror Lake" (spiegelmeer) met daarboven een grote berg/kale rits die er uit zag als een bijenkorf: de "Big Beehive". De laatste tientallen meters naar Lake Agnes liepen we omhoog langs een waterval, afkomstig uit het mooi gelegen Agnesmeer. Aan Lake Agnes staat, op 2.135 meter hoogte is dat, "Lake Agnes Tea House".
Dit theehuis is een familiebedrijfje en bestaat sinds 1905. Het ontstond doordat spoorwegarbeiders in de buurt verbleven. Er is nog steeds geen kraanwater en elektriciteit. Boodschappen worden te voet en per paard geleverd en/of meegebracht door het personeel op hun weg naar boven.

Natuurlijk stopten we even in het theehuis om iets te snoepen! Ine nam een stuk cake van de dag en een erg lekkere chai latte. Johan at de, goede, soep van de dag.

We daalden een stukje af (in plaats van een stuk te stijgen naar de 'Big Beehive') en kwamen op een vrij rustig wandelpad terecht. Hier wandelden we in de zon (wat een geluk dat we net die dag eens echt mooi weer hadden) en, anders dan richting Lake Agnes, met uitzicht op de omgeving áchter Lake Louise. Op een gegeven moment kregen we een mooi uitzicht over Lake Louise (foto linksonder).
Vervolgens draaiden we weer van Lake Louise weg en daalden we steeds verder de vlakte, "Plain of six glaciers", op (foto rechtsonder). Hier verdwenen de bomen op een gegeven moment. Doordat de gletsjers ooit veel verder kwamen, zijn er grote zanderige vlaktes achter gebleven. Toen we het wandelpad "Plain of six glaciers trail" opkwamen werd het weer drukker om te wandelen.

Van het moment dat we op dat wandelpad zaten, moesten we ook weer terug wat beginnen stijgen. Als we daar achterom keken, zagen we het grote Lake Louise als klein meertje in de verte liggen. De laatste 600 meter, naar "Tea House Plain of six glaciers", moesten we weer ferm klimmen. Goed in het zweet namen we plaats op het balkon van het oude theehuis.

Ook dit theehuis bestaat al sinds 1924. Er waren ook logeermogelijkheden voor spoorwegarbeiders. Ooit was het een familiebedrijfje, ondertussen niet meer. Ook hierbij worden boodschappen ed. te voet of per paard naar boven gebracht, maar er wordt ook per helikopter geleverd.

In dit theehuis nam Ine nog een stukje cake, Johan nacho's. Aan het theehuis konden we nog 1,3 km (enkele richting) wandelen tot dichter bij de gletsjers. Dit deden we niet. We wandelden terug naar beneden.
Het laatste gedeelte van de wandeling liep over de oever van Lake Louise, waar het héél erg druk was.

Net als 's ochtends moesten we "even" op de bus wachten. We stappen uit aan het winkelcentrum van Lake Louise. We kochten er een warm dekentje... want Ine vond het 's nachts toch echt te fris... en we dronken er een tas koffie in een koffiebarretje, waar we even van de wifi profiteerden om naar de weersvoorspellingen te kijken. We hadden echt de béste dag getroffen om te gaan wandelen!
Nadien wandelden we, langs de rivier Bow, terug naar onze camper. Het was alweer half 7 toen we er weer waren: tijd om te koken, af te wassen enz.
Johan zijn knie had het "gehouden", maar goed ging het er niet mee... Zijn rug begon ook "op te spelen".