25 oktober 2019

Meer Banff NP

Na twee nachten op Lake Louise Campground vertrokken we een uurtje vroeger dan op onze oorspronkelijke planning stond, namelijk om 8u in plaats van 9u. We wilden de drukte vóór blijven... en dat lukte!

We reden verder het Banff Nationaal Park in, waar we eerst naar Johnston Canyon gingen. Rivier Bow heeft zich doorheen heel dit nationaal park een weg gebaand en onder andere de "Johnston canyon/kloof" gevormd.

In het begin van de wandeling die we er deden, liepen we via loopbruggen vlak boven en tegen de rivier. We wandelden langs de laag- en hooggelegen (foto 1) waterval.
Nadien wandelden we eigenlijk wat weg van de rivier en moesten we nog serieus klimmen en dalen alvorens we bij de "inktpotten" (foto 2) aankwamen. We hadden modder-geblubber verwacht en 'inkpots' zoals we die in geothermische velden al zagen, maar het was "gewoon" water. Het water borrelde wel in omhoog. Doordat het maar 4°C was en er in de verschillende poelen andere mineralen, organismen en plantjes groeien, ziet het water er groenig en/of blauwig uit... en zijn het dus ook inktpotten... Het was er, mede door de hele omgeving, prachtig!

Nadien moesten we dezelfde weg weer helemaal terug wandelen. In totaal hadden we, eens terug aan de mobilhome, +/- 13 km gewandeld... en weer hadden we, bij een wat langere wandeling, geluk dat het mooi weer was!

Dan reden we verder naar het stadje Banff, waar we, buiten het centrum, voor twee nachten een kampeerplaats gereserveerd hadden op "Banff Tunnel Mountain Trailer Court". Nadat we de mobilhome aangesloten hadden op de elektriciteit, het water en het "rioolgat" namen we de lijnbus naar Banff centrum.

In Banff gingen we eerst naar het informatiecentrum en nadien gingen we op handschoenenjacht. Aangezien het toch kouder was dan voorspeld en verwacht en we nog enkele excursies op zee gepland hadden de laatste dagen, verwachtten we wel eens koude handen te kunnen gaan hebben. Ine had handschoenen bij, maar vond ook nog een warmer paar.
Nadien gingen we uiteten in een typisch Canadese sportpub... en ja, we aten typisch Canadees: Ine at een vegan-burger, Johan een steak op toast... vettig, ja, maar lekker.

Na de busrit terug begonnen de eerste regendruppels te vallen... Gelukkig! die regen hadden ze voor heel de dag voorspeld!