26 maart 2024

Dag 9/10: Bristol

We hadden de avond voordien nog wat zitten zoeken naar waar het toeristisch infokantoor van Bristol zich bevond, maar hadden vooral ontdekt dat die zoektocht al door velen was gedaan... en we concludeerden dat Bristol besloten heeft om enkel online toeristische informatie te verschaffen. Op zich geen probleem, een kaartje dat je kan vasthouden, is praktischer maar allé, maar dan moet die website wel goed en praktisch zijn... en die website van Bristol is niet goed... erg slecht eigenlijk!

Enfin, na ons ontbijt vertrokken we op zaterdag 16 maart vanuit Moxy Bristol richting het oude centrum van Bristol. Op ons slecht plannetje dat we in het hotel gevonden hadden, hadden we, met hulp van Google voor bezienswaardigheden, een route getekend. Om vanuit ons hotel naar het oude centrum te geraken, konden we ofwel door twee winkelcentra ofwel daarlangs. We liepen er langs. Dit ging sneller dan door die winkelcentra waar best al veel mensen rondliepen, ondanks het vrij vroege uur. Waar nog niet veel te zien en te doen was, was in de St Nicholas Markets. Dit zijn enkele markthallen waar allemaal kleine winkeltjes en eetstandjes in liggen. Omdat we dit wel steeds leuk vinden, besloten we 's middags terug te gaan.

Dwars doorheen Queen Square, een strak georgiaans stadspark, liepen we verder naar de dokken en haven van Bristol.

Bristol ontstond overigens waar de rivier de Avon tussen rotsen versmalt, alvorens uit te monden in de Severn en het kanaal van Bristol. Hierna is de Keltische Zee bereikbaar.

Door de getijdenwerking van de Avon was er in de middeleeuwse haven tot twaalf meter verschil tussen eb en vloed, zodat dagelijks de bodem bloot kwam te liggen en schepen op de zachte modder neerzonken, tot het water ze weer optilde. Ondanks deze ongunstige situatie werd de stad in de 15e eeuw de belangrijkste Engelse haven na Londen. De haven was eeuwenlang van groot belang voor de Engelsen en hun handel... en helaas ook van belang in de slavenhandel, in het bekeren van de Engelsen, maar ook richting de rest van de wereld enz.

In de haven liggen oude schepen, oude treinsporen met oude treinen en -wagons, er is ook een museum. We waren al een heel eind aan het wandelen langs de oever van de Avon toen we besloten om niet 'gewoon' terug te lopen om via de brug, waar we de rivier overgestoken hadden, de Avon terug over te steken. We namen het voetveertje naar de overkant. We kwamen zo al snel aan Bristol Aquarium. We waren de middag voordien daar ook aan het zoeken geweest naar het infocentrum, daar waar de pijltjes ineens 'ophielden'. We besloten, nu het Aquarium wel open was, daar te gaan vragen waar het infocenter was... en daar wisten ze het óók niet eens! Maaaaaar er lagen daar wel stadsplannetjes! We hadden er dus toch nog eentje gevonden! dusss was het koffietijd!

Nadat we langs de kathedraal en Abbot's Gatehouse, een poorthuis van de bijhorende abdij gewandeld waren, gingen we op zoek naar een Banksy die daar in de buurt aangebracht werd, namelijk de zin "You don't need planning permission to build castles in the sky" (Je hebt geen bouwvergunning nodig om luchtkastelen te bouwen).

Een stukje verder, maar veel gemakkelijker te vinden en zien, zagen we een volgend 'kunstwerk' van Banksy : "Well Hung Lover", een graffiti-werk van een overspelige echtgenote, haar man en haar minnaar die aan de vensterbank hangt. Spijtig genoeg is er met een paintballgeweer naar geschoten.

We 'klommen' één van de heuvels van Bristol op en passeerden nog maar eens een kerk en Cabot Tower... waar we niet helemaal voor naar boven liepen ;-) Op een nabijgelegen heuvel gingen we het Bristol Museum & Art Gallery binnen om te vragen waar hun Banksy stond... en die stond gewoon in de inkomhal: "Paint Pot Angel" (verfpot-engel). Verder wandelden we nog langs heel wat street art... We vinden dat zeker niet altijd mooi, maar we vinden het wel steeds interessant en er zijn écht kunstwerkjes bij!

Terwijl Ine een chai latte ging drinken, zocht Johan wat platen uit in een muziekwinkel. En ondertussen waren we ook weer terug bij St Nicholas Markets, waar nu wel alles open was en het bij de eetstalletjes zelfs erg druk was. Ook hier bezocht Johan twee platenzaken: Bristol is immers ook een goede locatie voor reggaemuziek.

We zagen ook een betoging tegen de oorlog in Palestina langskomen. Doordat deze in stilte verliep, op trage tromslagen na, en door wát er getoond werd, waren we beiden serieus onder de indruk.

Na een late lunch bezochten we nog een andere hal van de St Nicholas Markets, waar we een mooie olifant van touw vonden... en zo had Ine ook een souvenier.  Nadien kuierden we nog wat rond en gingen we uiteindelijk terug naar ons hotel.

's Avonds gingen we eten bij Pieminister, een soort keten met erg veel soorten pasteitjes, traditionele en minder traditionele... én met "sticky toffee pudding with custard" op de menukaart!

Nadien gingen we nog op zoek naar een andere Banksy, maar die was spijtig genoeg overspoten... wat eigenlijk heiligschennis is: voor Banksy's werk heeft normaal gezien iedere street art artiest respect, maar deze dus niet...

Johan trok na tienen nog naar een muziekzaal. Hij ging er nog naar een optreden van enkele reggaezangeressen (filmpje)... Johan zag er vroeg op de avond de vreemdste mensen, maar tegen dat de optredens begonnen, kwam het "gewone" reggaevolk ook langs, zei Johan.

We vonden Bristol zeker interessant, maar we hadden ons er véél meer van voorgesteld... We hadden ons voorgesteld dat er een bepaalde sfeer zou hangen, zoals in Londen, dat het een bruisende en diverse stad zou zijn, waar we nog wel eens vaker naar terug zouden willen gaan... maar dat is dus niet het geval... ach ja, verwachtingen kunnen tegenvallen.