24 oktober 2017

Toch naar Harar (Dag 10)

Voor we naar Ethiopië vertrokken, vingen we berichten op dat er opnieuw problemen waren tussen bevolkingsgroepen Somali en Oromo rond de stad Harar. Het reisadvies voor Ethiopië van buitenlandse zaken maakte, vlak voor we naar Ethiopië vertrokken, melding van deze conflicten. Ze raadde af om de regio rondom Harar te bezoeken. Er werd daarom een alternatieve route bedacht voor het geval we deze richting niet zouden kunnen uitgaan.
Tijdens onze eerste week in Ethiopië checkte Jos, onze tourorganisator, bij zijn contacten in Harar of het veilig was in deze stad. Deze bevestigden dat... en dus vertrokken we en werd ons reisschema niet aangepast.

Bij het verlaten van "Awash Nationaal Park" stuitten we opnieuw op enkele schildpadden, verschillende vogels en een dikdik. Eens terug op de openbare weg zetten we koers richting de stad Harar. We zouden opnieuw een zevental uur in de auto moeten doorbrengen om er te geraken.

Onze chauffeur trakteerde ons 's middags op een échte Ethiopische koffie, gemaakt op traditionele wijze: Op een klein vuurtje worden de koffiebonen geroosterd (niet té lang zoals vaak wel gedaan wordt bij de koffie die wij kunnen kopen). Als de bonen klaar zijn, worden ze fijngemalen met een stamper. De gemalen koffie wordt daarna toegevoegd bij het, ondertussen, kokende water. Drie keer wordt er wat water uitgegoten en weer water toegevoegd in de typische kleien koffiepot. Vervolgens doen ze véél suiker in de kleine kopjes en vullen de kopjes dan vólledig met verse koffie... LEKKER!
Omdat deze koffie, doordat hij goed geroosterd is, niet bitter is, dronk ook (zelfs) Ine deze zonder melk. We moesten de "koffiedames" wel temperen met het suikergebruik! Het lukte Johan zelfs niet altijd om een kopje zónder suiker te krijgen.
Bij een "Ethiopische koffieceremonie", bijvoorbeeld bij Ethiopiërs thuis, worden traditioneel drie kopjes koffie gedronken. Het eerste tasje koffie is sterk van smaak. Het tweede kopje is slapper omdat er geen koffie meer toegevoegd wordt in de koffiepot, maar enkel maar water. Het derde en laatste kopje bevat, doordat er nog meer water toegevoegd wordt, erg slappe koffie. Pas als deze drie kopjes leeg zijn, is het beleefd om te vertrekken. Als je een kopje koffie "langs de weg" drinkt, is dit niet zo. Dit is steeds de sterke koffie. Het is steeds veel werk om dit kopje te maken... en toch kost het maar 5 birr per kopje... dat is € 0,16...

Om in Harar te geraken moesten we enkele bergen over. Het uitzicht was steeds fe-no-me-naal! De ene berg of heuvel was nog groener dan de andere!

Onderweg naar Harar merkten we eigenlijk niets van de onrust, uitgezonderd dat we twee uitgebrande bussen passeerden.

Nadat we ons gesetteld hadden op onze hotelkamer gingen we even naar buiten. Op dat moment kwam ook Ras Kenny aan het hotel aan. Ras Kenny is geen gids maar is één van de "rastagidsen" die "The Ethiopia Xperience" ( en "Rastafari Travel"), de reisorganisatie van Jos, inzet. Tijdens een lekkere "juice-mix" maakten we kennis met hem en bespraken we wat we, niet 's anderendaags, maar de dag nadien met hem zouden gaan bezoeken. De dag nadien zouden we immers doorbrengen met een professionele gids.

*****************************
PS: De dag nadat we Harar verlaten hadden, kregen we deze boodschap per mail van de Belgische ambassade in Ethiopië:

Beste landgenoten,
De voorbije dagen vonden er ernstige en soms gewelddadige rellen plaats in de volgden steden: Adama, Ambo, Arsi Negelle, Dire Dawa, Harar, Shashemene en Wolisso. De hoofdweg tussen Mojo en Hawassa werd onderbroken ter hoogte van Shashemene. De hoofdweg tussen Jimma en Addis Abeba werd onderbroken ter hoogte van Wolisso. Een aantal wagen en trucks werden aangevallen; bij minstens één incident werd een chauffeur uit zijn wagen gedwongen en bedreigd. De Belgische Ambassade vraagt alle landgenoten daarom om deze gebieden voorlopig te mijden.
Met vriendelijke groeten,
De Belgische Ambassade in Addis Abeba

Ondertussen, tijdens onze laatste vakantieweek en op dit moment, werd dit advies:

Tijdens de maanden september en oktober 2017 vonden er grote en soms gewelddadige betogingen plaats in verschillende steden doorheen de Oromia-regio. Bij wegblokkades werden verschillende chauffeurs uit hun wagen gehaald en bedreigd. Het is daarom aangeraden om alle verplaatsingen over de weg naar of doorheen de Oromia-regio te vermijden. Het gaat hier onder meer over de volgende steden: Adama, Ambo, Arsi Negelle, Fiche, Gobe, Muketerri, Sebeta, Shashemene en Wolisso. Ook alle reizen over de weg van en naar Dire Dawa, Harar en Moyale (grensovergang met Kenya) worden voorlopig afgeraden.
Verplaatsingen per vliegtuig naar Dire Dawa, Jimma of Hawassa blijven wel mogelijk. Ook in de steden en attracties langsheen de historische route in Noord-Ethiopië (Bahar Dar, Gondar, Simien Mountains National Park, Axum, Lalibella, Mekelle, Gheralta Mountains) zijn er momenteel geen bijzondere veiligheidsproblemen.
Reizen naar de regio’s Gambella, Somali, het Surma gebied in de Southern Nations Nationalities and Peoples Region (SNNPR), evenals reizen naar het grensgebied met Djibouti, Eritrea, Kenia, Soedan en Zuid-Soedan worden op permanente basis afgeraden.
Om onze consulaire bijstand nog beter te kunnen organiseren raden wij u in elk geval aan om uw reis voor vertrek te registreren via www.travellersonline.diplomatie.be.

In de vermelde steden zijn we bijna overal geweest en/of gepasseerd... We hadden dus veel geluk dat we er eigenlijk niets van gewaar werden...!