24 oktober 2017

9. Naar het oosten van Ethiopië

Op zondag 8 oktober '17 vertrokken we vanuit Addis Ababa, ditmaal gewoon onder ons tweetjes (en een chauffeur), naar het meer oostelijk gelegen Awash Nationaal Park. De Australische Shelly, die de week voordien mee was gereisd, ging niet meer mee omdat zij 's anderendaags, net als de schoolkinderen, kon starten met haar project. Ze was fijn gezelschap geweest!

Net zoals Nationaal Park Nechisar (Blogbericht "Arba Minch") verwachtten we niet heel veel, voor ons, nieuwe dieren te zien in NP Awash. Er zouden wel leeuwen en luipaarden zijn, maar we wisten op voorhand dat de kans héél héél klein was dat we die te zien kregen. Toch wilden we ook "wildparken" bezoeken omdat we ook natuur willen zien en beleven tijdens onze vakanties.

Iets na de middag kwamen we aan in het nationaal park genoemd naar de 1.200 km lange rivier "Awash". Onderweg naar onze lodge, "Awash Falls Lodge" gingen we eigenlijk al op safari... We moesten namelijk een heel stuk door het park om aan de lodge te geraken. Nog voor we aan de lodge waren, hadden we een kleine kudde Soemerring's gazelles en een vrij grote kudde oryxen gezien!

Nadat we een hut toegewezen kregen, gingen we snel op zoektocht naar de rivier om de waterval te zien... maar het mooiste zicht op de waterval(len) was toch echt wel te zien in het restaurant van de lodge.
Er bleken, net buiten de lodge, ook enkele paadjes te zijn om de waterval vanuit verschillende kanten en hoogtes te bekijken. We moesten wel uitkijken om, beneden aan de rivier, niet te dicht bij de krokodillen te komen... die lagen namelijk langs de rivier te zonnen en/of zwommen tegen de stroming van de waterval in om wat vis te vangen...

Om 16u, toen de heetste temperaturen over waren, reden we opnieuw het park in. Na een bezoek aan een klein museumpje over de aanwezige dieren in het nationaal park stapte een ranger in ons busje en startte onze "game drive".

Tijdens de "game drive" zagen we een dikdik, enkele landschildpadden (die we nog niet eerder tijdens een game drive zagen!), verschillende vogels en opnieuw Soemerring's gazelles en een oryx.