30 juni 2017

Hey!

"Hey", zo begroeten de Denen elkaar en ons... niet zo moeilijk dus... al ligt hun uitspraak ergens tussen "Hay" en "Hey".
We gaan weer verder met verslag uitbrengen van onze gevulde reisdagen in Denemarken. Dit bericht gaat over afgelopen maandag, 26 juni '17.

Na twee dagen verlieten we, om 9 uur, Ribe Camping. De dagen nadien zouden we het veel noordelijker zoeken.
Die maandag reden we langs het hele smalle stukje Denemarken tussen de zee en de Ringkøbing Fjord naar het noorden van Jutland.
De natuurlijke opening tussen zee en fjord is al lange tijd geleden dichtgeslipt. De Denen hebben in Hvide Sande een sluis gemaakt zodat de fjord weer vanuit zee bereikbaar is. (PS: Het uitzicht van een fjord in DK is absoluut niet te vergelijken met een fjord in Noorwegen. Het ontstaan ervan dan weer wél.)
In het plaatsje Hvide Sande maakten we een tussenstop omdat we er, vlak naast de doorgaande weg, een grote bunker zagen... en die wilden we wel zien!
Ietsje verder dan Hvide Sande redden we naar de "Lyngvig Fyr", een vuurtoren aan de Deense kust. We bezochten enkel het strand vóór de vuurtoren aangezien er inkom gevraagd werd om rond en op de vuurtoren te mogen... en zóveel zegt ons een vuurtoren ook niet. Aan het strand was het weer behoorlijk winderig, maar ook weer erg mooi! De warme chocolademelk met slagroom die we er dronken, smaakte ons ook goed ;o)
Een volgende stopplaats was het stadje Holstebro. Onze ANWB Goud-reisgids vertelde ons dat er veel kunst- en standbeelden te zien zijn in dit stadje in Midden-Jutland... en dat was ook écht zo! We liepen eigenlijk maar door "enkele" lukrake straatjes en werkelijk overal stond wel één of véle standbeelden!
Nadien was het vinden van onze volgende bestemming niet meer zo gemakkelijk als het vinden van die standbeelden... We zochten "Ydby Hede", maar die wegwijzer zagen we nergens... Uiteindelijk stopten we bij een infobord van de regio waarop de locatie aangeduid stond! De pijlen er naar toe wezen, bleken "oldtidshøjene" te bevatten. Dat is, vertaald, "terpen uit de oude tijd"... een terp blijkt een fries woord en betekent een kunstmatige heuvel...

...en dat is précies wat "Ydby Hede" is! Het is namelijk een plek waar zo'n 200 grafheuvels uit de préhistorie gevonden werden! De locatie ligt, daarnaast, ook aan de oevers van Limfjord, dat verbonden is met de Noordzee, waar in die tijd een nederzetting was. Daar zouden de Denen verzameld hebben ten tijde van de grote Vikingtochten om richting Engeland te varen met hun drakenschepen. Dit vonden we een erg leuk weetje aangezien we recent de serie "The Last Kingdom" (op Q2) aan het volgen zijn. Dit gaat over de tijd dat de Denen Engeland veroverden.

Vanaf die regio bevonden we ons overigens in Noord-Jutland en hadden we al best wat afstand doorheen Jutland gereden!

Overnachten deden we die nacht en de volgende op "Nystrup Camping Klitmoller" in Klitmøller. Hiermee waren we meteen in een volgend nationaal park aangekomen, namelijk "Nationaal Park Thy".