11 maart 2019

Dag 2: Badajoz & Mérida

Vanuit ons slaapkamerraampje was 's ochtends vroeg, tussen de citroenen door, al een fel blauwe lucht te zien... dat beloofde een mooie dag te worden!... al was het 's nachts behoorlijk koud geweest!

Na ons ontbijt vertrokken we naar Badajoz, op 140 km of 1,5 uur rijden van Zorita. Vlak voor we Badajoz bereiken, duiken er dikke wolken op... en het eerste half uurtje dat we in Badajoz zijn, is het bewolkt en best frisjes... maar dan klaart het ook hier op!

Na een wandeling in het stadspark, langs de oude stadsmuren, komen we aan op het mooie "Plaza Alta", de Oude Markt" (foto 1). Na het verkennen van het "Alcazaba" was het tijd voor een terrasje in de zon!

Nadien verkenden we de oude stad nog wat en zochten we naar de locatie van de carnavalstoet... en dat bleek een héél speciale stoet te zijn! Géén zat gelal en hoempapa-muziek, maar erg mooi verkleedde dansgroepen met eigen percussie!

Nadat we enkele groepen zagen passeren... en steeds onder de indruk waren geweest van de mooie kostuums en de dansen... besloten we om Badajoz te verlaten... na nog een terrasje... Tijd voor alle groepen was er sowieso niet en we wilden ook nog een ander stadje, op de terugweg naar Zorita, bezoeken.

Dat stadje was Mérida.
Mérida was in de Roemeinse tijd een erg belangrijke stad. Ze heette Emerita Augusta en werd in 25 voor Chr. gesticht. Dat het een belangrijke stad was, is nog duidelijk te zien. Wij zagen de tempel van Diana (foto 4), de Romeinse brug, een triomfboog, het alcazaba en een gedeelte van de stadsmuren... maar we mistten ook het een en ander... maar dat is niet erg!

We vonden een restaurantje dat de hele dag maaltijden serveert... wel "handig" want de Spaanse uren van middag- en avondeten zijn toch wel héél anders dan de onze: Middageten wordt tussen 13 en max. 16u gedaan en avondeten doen Spanjaarden na 20u... wat wij toch érg laat vinden.

Na het eten (tapa calamares en croquetas & racion van gegrilde groenten) reden we terug naar Zorita, waar we nog even in "onze" woonkamer doorbrachten.