10 juni 2017

2x Michel Houellebecq

Op dinsdag 6 en woensdag 7 juni gingen we naar het Parktheater in Eindhoven... Ja, Eindhoven best ver voor twee theatervoorstellingen..., maar de twee stukken die we gingen kijken, werden (dit theaterseizoen?) niet vaak opgevoerd en van de locaties waar ze speelden, was Eindhoven voor ons het dichtst bij huis... op 50 minuten rijden...

Op dinsdag zagen we "Platform" en op woensdag "Onderworpen", naar twee boeken van Michel Houellebecq, uitgevoerd door 'NTGent' en 'Action Zoo Humain'.
Johan is (o.a.) een Houellebecq-lezer. Ine heeft nog niets van hem gelezen omdat er geen magiërs en elfen in zijn boeken voorkomen, maar wie weet, misschien in de toekomst... De stukken waren immers on-ge-loof-lijk goed... erg absurd en met een serieuze "moraal van het verhaal" die er, ook door in deze voorstellingen, langzaam aan pas doorschemert en dan keihard "toeslaat": Mooi!

In "Platform" (uitgebracht in 2001) wordt een westerse beschaving geschetst die hinkt op haar laatste benen. Hoofdpersoon Michel ontwikkelt een reisformule die gericht is op het beleven van goedkope, exotische seks. Het wordt een overdonderend succes, dat bruusk ten einde komt door een aanslag in naam van de islam.

"Onderworpen", Houellebecqs meest recente roman (2015), is een vervolg op "Platform". In deze toekomstfictie is de chaotische, neoliberale wereld die in "Platform" getoond wordt, vervangen door een stabiel Frankrijk, geregeerd door de democratisch verkozen Moslimbroederschap.

... en neen, dit zijn geen voorstellingen/boeken over het gevaar van de islam, maar net over het gevaar van onze huidige platte, kapitalistische en egocentrische westerse cultuur... Wie denken wij wel niet dat we zijn!?!

We vonden "Platform" beter dan "Onderworpen", maar beide stukken waren erg goed!

Platform:
"de moderne westerse mens is alleen nog op zijn eigen behoeftes uit"


Onderworpen:
"een voorafspiegeling van onlusten in Europa waarvan moslims de zondebokken zullen zijn"



"Houellebecq schetst met sardonisch genoegen taferelen van een Franse samenleving in transitie en in verval, snakkend naar een soort ‘verlossing’. Al klinkt het riedeltje bekend in de oren, niemand is in staat zo’n geniepig, tegendraads, ergerlijk, schokkend en tegelijk gevoelig, poëtisch én grappige boeken te schrijven. Voeg daarbij zijn veelgeprezen ‘écriture plate’ en laconiek droge toon én je gaat voor de bijl, willen of niet. Bovendien krijgt de hopeloze strijd tegen het verval en de dood hier een nieuwe dimensie. En die ligt in het geloof. Een worsteling die aartsatheïst Houellebecq zélf schijnt door te maken, zo bekende hij." bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten