24 mei 2011

Meer Grímsvötn


Ondertussen hebben de IJslanders ook een camera geïnstalleerd waardoor je de gebeurtenissen aan Grímsvötn op de voet kan volgen --> Livebeelden


We willen hier even herhalen wat wetenschappers schrijven over de aswolk en de gevolgen voor de luchtvaart:
De aswolk bevat 20% dikker stof en as en heeft een totaal andere samenstelling dan de wolk van de Eyjafjallajökull.  De wolk van vorig jaar was erg schadelijk voor motoren van vliegtuigen net omdat het stof zo fijn was.  Nu speelt dit niet zo.  Bovendien bleef de wolk vorig jaar lang ter plaatse hangen wegens weinig luchtverplaatsing.  De zichtbaarheid is natuurlijk wel een probleem.  Máár zelfs dat is relatief want de wolk hangt op 9km boven de grond, lager dan vliegtuigen vliegen dus.
Deze aswolk gaat NIET dezelfde gevolgen hebben voor de luchtvaart als die van vorig jaar...
Al wil de media ons dit natuurlijk graag doen geloven... 
Wacht dus gewoon af of je de komende dagen kan vliegen of niet!
Wij doen dat ook gewoon... :
Johan gaat immers volgende week woensdag ook naar Barcelona (en vrijdag terug).

Voor de geïnteresseerden:
Grímsvötn spuuwt altijd basalt,
het hoofdbestanddeel (zo'n 50 à 51%)
van de assen is bijgevolg ook basalt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten