27 januari 2020

75 jaar




"Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen vakbondslid.
Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen Jood.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer, die nog protesteren kon.
"

(dominee Martin Niemöller)



Vandaag, 75 jaar geleden, bevrijdde het Rode Leger de nazi-concentratiekampen Auschwitz en Birkenau. De nazi's vermoordden er meer dan 1,1 miljoen Joden, Polen, Roma, communisten, soldaten van het Rode Leger, ...

Wij bezochten beide locaties in september 2016... Misselijkmakend...






De invloed van "alt-right" en de toename van uiterst rechtse stemmen maken het zomaar mogelijk dat dit zich wéér voordoet in Europa... Het is ondertussen, zeker op sociale media, al niet meer taboe om zich racistisch en polariserend uit te geven... Vlaamse politici als De Wever, Francken, JambonVan LangenhoveDewinter e.a. geven hierin het voorbeeld... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten