28 februari 2019

Bosbrossen

 De klimaatwetenschappers geven het al lang aan: het kan zo niet verder. Er is NU actie nodig om het klimaat te redden. 

De klimaatspijbelaars, vandaag spijbeldag n° 8, hebben daarom gelijk! 
en inderdaad, 
als men wil dat ze terug naar school gaan, moet men ofwel iets veranderen ofwel hun plaats overnemen op straat!

Het klimaatbeleid van de huidige beleidsmakers was/is droef, héél droef! Hoe kan het bijvoorbeeld dat een auto-eigenaar € 200 accijnzen/ton CO2-uitstoot/jaar betaalt en een multinational maar € 20!? Het is toch ook niet normaal dat die verschrikkelijke F35's op 10 jaar afgeschreven kunnen worden in het budget, maar dat uitgaven voor het klimaat hetzelfde jaar al afgeschreven moeten zijn!? Daarnaast is de slechte manier om kosten voor het klimaat te betalen ons blauw gaan moeten betalen voor groene taksen, wat Groen zo graag wil...

De klimaatspijbelaars krijgen veel kritiek. Er wordt veel verzonnen en regelmatig zaken in een andere context geplaatst... maar als het niet belangrijk was, zou er ook zo geen heisa over zijn! Toch!?

Ook wij hebben een aantal weken geleden meegelopen in een klimaatmars,
maar toch hebben ook wij een grote ecologische voetafdruk... We nemen immers vaak het vliegtuig... Is dat hypocriet? Het is niet goed te praten, maar hypocriet vinden we het niet. We compenseren: we betaalden al voor de vliegtuiguitstoot, maar niet structureel, dt zou meer mogen. Wat we wél structureel doen is nadenken over wat we aankopen, wat we weggooien, we recycleren érg goed, we gebruiken duurzaam materiaal enz. Zoals gezegd, het is niet voldoende om een kleine ecologische voetafdruk te hebben, maar we doen ons best en blijven er bewust mee bezig... en we zijn niet zoals die grote vervuilers, die er helemaal niets voor hoeven doen...
...en we willen echt veel van de wereld zien... Dat gaat niet met het openbaar vervoer of onze auto... of toch niet in een 'normale' tijdspanne...


PS: We vinden ook dat het klimaatspijbelen pedagogische gevolgen moet hebben, namelijk inhalen van de leerstof op andere momenten en een algemeen bewustzijn creëren op school voor het klimaat, maar zéker óók voor sociale (on)gelijkheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten