27 maart 2018

Laatste avond, ochtend en middag op Cuba

Op vrijdag 16 maart jl. hadden we ingecheckt in "Memories Varadero Beach Resort". Nadat we terug op het hotel waren na het wegbrengen van de huurauto gingen we op onderzoek uit in het hotel: We dronken iets in de lobbybar, liepen langs de twee zwembaden en naar het strand en dronken iets aan de strandbar.

Na een douche, het was ondertussen al donker, gingen we naar het restaurant vooraan in het hotel, waar we, typisch aan All In, veel te veel aten.
Na het eten wilden we, alvorens te gaan slapen, nog iets gaan drinken in een bar, halverwege het hotelterrein (prentje)... die wandeling duurde wel wat langer dan verwacht... we 'misten' namelijk de "afslag" naar het middelste en achterste gedeelte van het terrein... en liepen zo een perfecte 360°, langs de lobby en opnieuw langs het restaurant... waarvan we dachten dat het nóg twee restaurants waren. We verbaasden ons er over en we vonden dat we toch wel al lang onderweg waren... Pas achteraf beseften we dat we gewoon een heel rondje gelopen hadden... : Heel bizar! In een stad lopen we niet verloren, maar in een resort wél! :oD

Na dat drankje bleek dat we niet meer met onze keycard niet in onze hotelkamer (in gebouw 38) geraakten... dus liepen we helemaal terug naar de lobby (rode vierkantje op prentje). Daartegen we een kopie van de keycard en moesten we daar voor tekenen... wat we vreemd vonden, maar dat zal een stukje Cubaanse bureaucratie zijn geweest zeker? Die tweede keycard bleek het echter ook niet te doen! En weer liepen we dus naar de lobby... ondertussen verwensten we het hele hotel en vonden we dat alles veel te ver van elkaar lag! ;o)
We kregen opnieuw een nieuwe keycard, waarvoor we weer tekenden, maar wilden voorkomen dat we wéér terug zouden moeten lopen, dus werd de klusjesdienst ook ingeschakeld.
...natuurlijk werkte die keycard toen wél en kwam de klusjesman, al na een kleine tien minuten, helemaal voor niks...
Na die flinke avondwandeling waren we blij dat we konden gaan slapen!

Die ochtend hadden we opnieuw tot 12u om uit te checken. We hielden opnieuw, net zoals in Trinidad, onze kamer zo lang als mogelijk aan.
Na het ontbijt gingen we naar het strand. Ine wilde nog eens voelen of de zee weer zo warm was als toen ze in Jamaica, ook in de Caraïben, in zee ging... maar verder dan haar onderbenen werd ze niet nat: Brrrrrr! Johan waagde zich wel in het water van de Straat van Florida, maar gaf toch ook toe dat het fris was ;o)

Na anderhalf uurtje op het strand, toen Ine zich al begon te vervelen, was het alweer tijd om op te ruimen.
Na een douche om alweer alle zonnebrandcrème weg te spoelen, checkten we uit en gingen we nog wat in de lobby zitten.

Na de lunch werden we opgepikt door een taxi en werden we, totaal onverwacht, onder ons tweetjes, naar de luchthaven in Havana gebracht. De rit van Varadero naar José Martí International Airport, 175 km, duurde twee uur en een kwartier.
...en nadien was het wachten tot onze KLM-vlucht naar Schiphol...
...en was de Cuba-reis voorbij...

...en toen hadden we al besloten dat we nóg wel eens naar Cuba gaan!