09 juni 2017

"Mijn koeien mogen oud worden"

Zoals jullie weten (of niet) zijn wij trouwe en heel tevreden klanten van Voedselteams - Hartenboer Limburg. Wekelijks bestellen we er sowieso onze groenten, yoghurt en ons brood. Regelmatig bestellen we (via hun online bestelsysteem) er ook kazen, seitan, noedels (van de Wereldwinkel) en ook vlees. Dit bericht gaat over dat laatste, het vlees.
Zoals alle producten van Voedselteams - Hartenboer Limburg is ook het vlees (rund, gevogelte, varken & lams) "bio".

Over dat vlees lazen we recent nog een interessant artikel over de manier van werken in de Natlandhoeve, één van de deelnemers van de Voedselteams in onze regio. Ze laten de bioboer aan het woord over hoe hij met zijn dieren en gewassen omgaat:

"... "De combinatie van natuurbeheer en biolandbouw is de basis van mijn bedrijf. Mijn koeien grazen in natuurgebied én in hoogstamboomgaarden. De combinatie van fruit en gras is meer dan de som van twee halve teelten. De dieren en het fruit zijn een meerwaarde voor elkaar. Zo vinden de dieren schaduw onder de bomen en zorgen de runderen mee voor de gewasbescherming van het fruit. In pruimen bijvoorbeeld zitten wel eens larven (wormpjes) van de pruimenmot. Gelukkig zijn deze pruimen eerder rijp – ze vallen op de grond en worden door de koeien met wormpjes en al opgegeten. Het volgende jaar zullen er minder pruimenmotten zijn. Koeien zijn dus natuurlijke bestrijders!"

"Biodiversiteit is een geheel - we hebben alles gewoon nodig. Biolandbouw is hét systeem van landbouw dat het meest rekening houdt met dat geheel. Daarom voel ik mij er zo goed bij: je kan werken met het geheel. Als je ziet dat de bodem weer tot leven komt, de hele voedselkringloop die in de bodem zit, dat leeft, dat kan niet kapot gemaakt worden. Daar haal ik voldoening uit."...

"Voor mij zit de meerwaarde van de biologisch veeteelt in de levenskwaliteit van de dieren! De dieren worden behandeld als dieren. Ze mogen hun natuurlijke gedragingen ontplooien zoals dat bij hun soort hoort. En ja, ze gaan ook dood, maar ze hebben tenminste een fatsoenlijk leven gehad.

Mijn koeien mogen oud worden. Koeien die meerdere keren gekalfd hebben, zorgen beter voor hun kalfjes. Koeien van 14 jaar oud, met 10 natuurlijke kalvingen, zijn bij mij niet uitzonderlijk. Voor deze sterke dieren is dat een kleine last, zeker omdat hun kalfjes klein zijn en dus gemakkelijk te dragen...

Als er gras groeit en de graslanden niet te nat zijn, zijn de dieren buiten. Dat is de laatste jaren bijna 8 maanden per jaar. Als de dieren op stal zijn lopen ze los in heel ruime ingestrooide stallen...

"In 1995 ben ik gestart met biologisch vleesvee en ik heb resoluut gekozen voor verkoop van vlees via de korte keten. De voedselkilometers van mijn vleespakketten blijven dus beperkt.

Het vlees verkoop ik in kleine voorverpakte pakketten die je thuis kunt invriezen..." 

Onlangs hebben wij een vleespakket besteld van zulke oude runderen. Het feit dat je weet dat het dier echt een leven heeft gehad en niet puur voor consumptie werd vetgemest en al snel werd afgemaakt, doet het nog meer smaken! Bovendien ziet dit vlees er uit als vlees en heeft het niet zo'n vreemde kleur rood (alsof er nog doorbloeding is) zoals je het in de winkels ziet liggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten