02 mei 2017

Rotterdam, dag 2

Na een érg lekker (en dus calorierijk) ontbijt gingen we, afgelopen zondag 30 april, op pad. Als "hoofd-wandel-route" volgden we "Rondje Rotterdam". De route is bewegwijzerd, maar wij hadden ook het boekje... blijkbaar kost dit, bij het VVV € 1,50, maar in ons hotel stond het tussen al de andere toeristische info.

"Rondje Rotterdam" bleek een goede keuze te zijn! Een klein gedeelte van de 10 km lange route hadden we zaterdag al quasi toevallig gedaan, maar dat liepen we gewoon opnieuw omdat we er nu ook "tekst en uitleg" bij hadden. Gelukkig was het "rondje Rotterdam" erg afwisselend: moderne en klassiekere gebouwen, standbeelden, panorama's enz. We wandelden o.a. langs het Centraal Station met de Delftse Poort en het Groothandelsgebouw, het (érg lelijke) Schouwburgplein, langs weinig vernieuwende "bekende" winkelstraten, de Markthal, de "Kubuswoningen" en de Oude Haven (foto 1).

Als "extraatje" tussendoor, niet bij "Rondje Rotterdam", maakten we een rondwandeling op het meest noordelijke eiland op de Maas. In tegenstelling tot de rest van Rotterdam was, in het meest noordelijke gedeelte van het eiland, het gedeelte dat wij bezochten, hier geen hoogbouw en was het er heel rustig... Nu, de sfeer in Rotterdam hebben we sowieso wel als aangenaam ervaren... Het was er niet te druk, niet te luidruchtig ed. Wat opviel was wel de enorme aanwezigheid van Vlamingen in de stad! De beloofde kunstwerken op het eiland vielen enigszins tegen in hoeveelheid, maar door deze "omweg" konden we De Hef (foto 2) en de Erasmusbrug van dichtbij (en goed te fotograferen dus) zien.

We besloten op dat moment om "Rondje Rotterdam" volledig rond te lopen en niet een stukje te gaan rijden naar de Ackerdijkse Plassen, waar we een wandelroute van afgedrukt hadden... Die Plassen kunnen we nog op een andere keer doen. Rotterdam bezoeken, doen we hoogstwaarschijnlijk nooit meer...

Terug in het centrum van Rotterdam wandelden we voorbij de Leuvehaven met zijn verschillende typische havenmachines (kranen, graanzuigers e.a.) en historische schepen, die een vrij-toegankelijk, onderdeel zijn van Maritiem Museum Rotterdam, om vervolgens de Erasmusbrug, 800 m lang, over te steken.

We wandelden dan langs gigantisch grote torenkrabbers als "Toren op Zuid", de drie 'slechtgestapelde' torens van "De Rotterdam", de cruise terminal e.a. moderne gebouwen... ons interesseerden eigenlijk enkel de al oudere gebouwen op dit "pierachtig" schiereiland "Wilhelminapier" genaamd, onderdeel van "Kop van Zuid". Zo wordt een oud havengebouw waarin voorheen handel gedreven werd met de Antillen nu gerestoreerd... Hopelijk blijft het er wat origineel uitzien en wordt het geen bouwverkrachting zoals ze bij/met "Las Palmas" deden...

De 'tip' van deze Wilhelminapier vonden we ook erg interessant: Hier vertrok de Holland-Amerika-Lijn, waarmee veel tot de VS gereisd werd, maar waarlangs ook landverhuizingen naar een betere en/of veiligere wereld gebeurden.
Het voormalige hoofdkantoor (foto 3) van de lijn, die van 1873 tot 1978 bestond, werd volledig gerenoveerd en er huist nu 'Hotel New York'.

Het schiereiland Katendrecht, bereikbaar met een brug, was ooit een beruchte havenwijk met rosse buurt en zeemanskroegen. Nu is er o.a. de "Fenix Food Factory" gevestigd. Dit is een versmarktje waar ook gegeten en gedronken kan worden... zoals er in elke grote stad ondertussen hipster-initiatieven zijn... maar ze zijn niet verkeerd hoor, alleen niet meer zo origineel als eerder...

Eens terug de Erasmusbrug over, liepen we langs het Wereldmuseum en het Scheepvaartkwartier, terug richting het Museumpark. Aan het Natuurhistorisch Museum móesten we gewoonweg met de konijnen in de tuin op de foto... en nadien liepen we terug naar ons hotel... Het was al na zessen toen we daar aankwamen. "Rondje Rotterdam" wandelen, had ons dus de hele dag bezig gehouden! Het was wel jammer dat de zon steeds meer wegtrok gedurende de dag... maar het bleef droog!

We wilden 's avonds bij een biologisch restaurantje (dat we ontdekt hadden via een visitekaartje in het hotel) in de buurt van het hotel gaan eten, maar konden absoluut niet weerstaan aan "Viva Afrika", een restaurant met Oost- en West-Afrikaans lekkers, dat enkele huizen vóór die biologische zaak lag... en, zoals gewoonlijk, smulden we weer van de heerlijke Afrikaanse gerechten!