We hadden enkel één afspraak gemaakt:
We werden om 14u verwacht bij een project van "HELP Jamaica", namelijk bij het "The HELP Jamaica! Education Center in Cassava Piece" in een arme buurt in Kingston...

De vrouw gaf ons kort uitleg over het project: Een Duitse vrouw richtte, naar voorbeeld van Trench Town Reading Centre, het project 'HELP Jamaica' op, om "bibliotheken" te vestigen in kansarme buurten.
Het centrum waar we waren biedt, na schooltijd, opvang aan en biedt hulp aan bij het huiswerk en bij het (beter) leren lezen. In de avonduren kunnen volwassenen er leren lezen, schrijven, omgaan met de computer e.a. Velen zijn immers analfabeet doordat ze nooit kansen kregen om zichzelf te ontwikkelen waardoor ze heel wat kansen voor een beter leven missen.
Er werd ons nadien gevraagd/geadviseerd ons vooral tussen de kinderen te 'mengen' en te ervaren hoe het werken met hen is en wat hun noden zijn.
Onze eerste indruk was dat het huiswerk best moeilijk was... en dat de kinderen niet veel begrepen van wat ze moesten doen. De vrijwilligers zeiden hun eigenlijk gewoon voor wat ze moesten schrijven... maar hey, er zal altijd wel wát blijven hangen, de kinderen zijn van straat en zijn in een ontwikkelvriendelijke omgeving!
... en ónze verloren kennis over 'binair tellen' is weer terug! ;o)

Terug naar binnen gegaan, vroeg een meisje van een jaar of 7 à 8 (?) aan Ine of ze mee wilde lezen... en natuurlijk wilde Ine dit! Ine gebruikte het typisch Engelse boekje om korte gesprekjes aan te knopen. Leuk! Zo vond het meisje dat ze veel te veel kleren zou moeten aan doen als ze in de sneeuw zou moeten wonen ;oP Het meisje was apetrots op zichzelf na al de complimentjes die ze kreeg van Ine... iets wat er toch vaak vergeten werd door de vrijwilligers.
Wat een mooi en kostbaar initiatief!... en ze kunnen alle steun gebruiken (meer info).

We zagen (foto) hoe ze gemaakt werd... en dat was niet in een omgebouwd opengezaagd olievat met schoorsteentje, neen, dat was gemaakt op echte houtskool en hout! Mmmmmm...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten